Afflelou opticien & gehoordeskundige

Wie zijn we?

Alain Afflelou

Ontdek de AFFLELOU-groep

De AFFLELOU-groep werd in 1972 opgericht door Alain Afflelou, is voor het grootste deel in handen van het Lion Capital-fonds en is een van de grootste franchisegevers van optische producten en hoortoestellen in Europa. De Groep heeft zich tot missie gesteld om de toegang tot visuele en auditieve gezondheidszorg te bevorderen voor iedereen. De merken ALAIN AFFLELOU en ALAIN AFFLELOU Acousticien ontwikkelen innovatieve optiek- en gehooroplossingen die bijdragen aan een verantwoordelijkere wereld.

De AFFLELOU-groep exploiteert het franchisenetwerk voor optische producten met het grootste aantal winkels. Ze blijft groeien in Frankrijk, met name via het in 2011 opgerichte merk ALAIN AFFLELOU Acousticien, dat meer dan 400 hoorcentra heeft, waarvan driekwart in een optiekwinkel.

De Groep heeft een historische aanwezigheid in Frankrijk, maar heeft ook heel wat winkels in haar voornaamste markten Spanje, België en Zwitserland. Dankzij het succesvolle franchisemodel en de winkelconcepten die een unieke klantervaring bieden, is de AFFLELOU-groep haar internationale ontwikkeling aan het opdrijven. Ze is nu aanwezig in 20 landen met 1.498 winkels.

Eind 2022 overschreed de AFFLELOU-groep met haar netwerken de symbolische grens van één miljard euro omzet inclusief btw. Op 31 december 2024 bedroeg de omzet 1,1 miljard euro inclusief btw.

De belangrijkste cijfers (op 31 december 2024)

20 Landen

1468 Winkels wereldwijd

1.1Miljard euro incl. btw


Ca.300
Vaste medewerkers in onze kantoren (waarvan 200 in Frankrijk)

5000 ALAIN AFFLELOU (AA/AAA)-medewerkers en franchisenemers in Frankrijk

Bijna800 Franchisenemers wereldwijd

Kapitaal van de AFFLELOU-groep

71% Lion Capital

29% ALAIN AFFLELOU (AA/AAA)-medewerkers en franchisenemers in Frankrijk

Ons netwerk op 31 december 2024

Markten – Verkooppunten per land

Frankrijklogo alain afflelou 1242

Belgiëlogo alain afflelou 67

Spanjelogo alain afflelou 546

Portugallogo alain afflelou 26

Zwitserlandlogo alain afflelou 20

Overigelogo alain afflelou 64

Merken in Frankrijk – Verkooppunten per type winkel

Alain AFFLELOU 827

Alain AFFLELOU Acousticien 415*

Waarvan 1/4e exclusieve centra

Aanwezigheid in 46 landen:

Frankrijk, Spanje, België, Zwitserland, Luxemburg, Portugal, Marokko, Algerije, Burkina Faso, Colombia, Ivoorkust, Georgië, Koeweit, Libanon, Senegal, Verenigde Arabische Emiraten, Armenië, Gabon, Mauritius, Andorra.

Een speler met meerdere expertises

Meerdere formats

Een netwerk met verschillende soorten winkels (stadscentra, winkelcentra en bedrijvenparken).

Meerdere kanalen

Een netwerk van ALAIN AFFLELOU-winkels en een website afflelou.com die alle expertise en in-store diensten aanbiedt via virtuele aanpassing, make-up en Afflelou Visio.

Meervoudig aanbod

Een optiekaanbod sinds 1972 en een gehooraanbod (gehoorzone of exclusief centrum) sinds 2011.

Merksignatuur

De Groep communiceert onder de nieuwe merksignatuur ‘ALAIN AFFLELOU Opticien et Acousticien’ om de synergie en expertise van de twee activiteiten te benadrukken.

Meerdere landen: een geslaagde internationalisering

Grootste optiek- en gehoorfranchisenetwerk in Frankrijk. Grootste optiekfranchisenetwerk in Spanje.
4 belangrijkste binnenlandse markten: Frankrijk, Spanje, België, Zwitserland.
Internationale aanwezigheid: Frankrijk, Spanje, België, Zwitserland, Luxemburg, Portugal, Marokko, Algerije, Armenië, Burkina Faso, Colombia, Ivoorkust, Georgië, Koeweit, Libanon, Senegal, Verenigde Arabische Emiraten, Gabon, Mauritius, Andorra.

Alain Afflelou

Een ervaren directieteam

Uitvoerend comité

Anthony Afflelou

Voorzitter - Algemeen directeur

Afif Haddar

Laurent Duquesne

Algemeen directeur Finance en Back Office

Eva Ivars

Algemeen directrice Spanje en Innovatie

Lionel Afflelou

Directeur Producten

Sandrine Sabourin

Directrice Human resources en Interne groepscommunicatie

Directiecomité

Laurent Afflelou

Directeur Groepsontwikkeling

Bénédicte Chalumeau Vignon

Directrice Communicatie en Public Relations

Carole Hogommat

Directrice van het ALAIN AFFLELOU Acousticien-merk

André Verneyre

Directeur Financiële operaties

Ludovic Tassy

Directeur Informatiesystemen

Fréderic Franceschi

Juridisch directeur

Frédérick Leduc

Directeur Internationale ontwikkeling

Sandrine Colucci

Chief Digital Officer

Anne Guibreteau

Directrice Productregistratie en merchandising

Onderscheidende troeven

1. Een sterk merk ten dienste van de franchisenemers.
2. Een optimale positionering in een gefragmenteerde markt met een hoog groeipotentieel.
3. Innoveren en consumentenbehoeften observeren zit in het DNA van de Groep.
4. Een doeltreffend, waardecreërend franchisemodel.
5. Een veerkrachtig, kasgenererend financieel profiel.

Duurzame ontwikkeling bij AFFLELOU

Om haar impact op het milieu en de maatschappij te verbeteren, heeft de AFFLELOU-groep een reflectieproces opgestart om de prioriteiten van haar strategie voor duurzame ontwikkeling te definiëren. We delen ons eerste vrijwillige verslag over de duurzame initiatieven van de Groep uit 2023 met u.