Een blik op brillen
Omdat Alain Afflelou in de eerste plaats opticien is, weet hij dat een bril dragen soms als beperkend wordt beschouwd. Het werd voor hem dus een heuse missie om het tij te doen keren. Sinds de begindagen van zijn bedrijf tot vandaag is elk aanbod een antwoord op een hinderpaal of een rem om een bril te dragen of te kopen. En dus, wanneer Alain Afflelou vaststelt dat mensen brillen te duur vinden, is hij de eerste die met een oplossing voor de dag komt, met het montuur tegen kostprijs. In 1999 volgt Tchin-Tchin, een tweede bril voor 1 € extra. Dit gaat dus nog verder en speelt in op de duidelijke behoeften bij brildragers om meer dan één bril te hebben. Tien jaar later roept hij Next Year in het leven. Deze formule maakt het consumenten makkelijker om een bril te kopen, want ze kunnen gespreid over een jaar betalen, zonder intresten en zonder dossierkosten.
In 2015 wordt een nieuwe stap gezet, met Win-Win. Dit aanbod omvat 2 merkbrillen met de mogelijkheid om de glazen te veranderen als de correctie verandert. Dat kan zonder kosten en met maandelijkse betalingen. Voor het eerst worden zo een ruime keuze, uitrusting van kwaliteit, een premium service en betalingsgemak gecombineerd. En als Alain Afflelou producten creëert, dan richt hij zich op wat de mensen vooral willen, zonder dat ze het daarom zelf zouden kunnen bedenken.
In 1994 spitst hij zich toe op het gevaar dat gebroken glazen kunnen inhouden bij een ongeval. Om dat zoveel mogelijk in te perken, laat hij glazen uit polycarbonaat vervaardigen. Ze zijn ook vandaag nog in de handel, onder de naam Protect.
Contactlenzen hebben tal van voordelen ten opzichte van brillen, en niet alleen esthetisch. Ze verbreden het gezichtsveld en doen bijzienden scherper zien. Een reden voor Alain Afflelou om het concept van de Éphémère uit te vinden, een wegwerplens voor 1 € per paar, alle taksen inbegrepen. Sinds 2015 is de Éphémère ook beschikbaar voor jonge ouderdomsverzienden.
Vervolgens creëert hij Egérie, het eerste progressief glas waarvoor hij onmiddellijke gewenning waarborgt.
Met de Forty pakt hij uit met een koffertje van 4 brillen voor ouderdomsverzienden, om van montuur te veranderen naargelang hun stemming, stijl of het gebruik.
In 2014 put hij uit zijn knowhow en deskundigheid in de sector om zijn eigen merk Afflelou te lanceren. Met deze merknaam tekent hij tal van optische en zonnecollecties. Nu behoren zijn monturen tot de bekendste en meest gevraagde in de winkel [Arcane Research Studie – Juli 2015].
Al deze innovatieve aanbiedingen en producten vullen niet alleen de behoeften van brildragers in, ze hebben vooral één punt gemeen: ze worden aangeboden voor de laagste prijs, zodat ze betaalbaar zijn voor zoveel mogelijk mensen.