Al meer dan 45 jaar plaatst ALAIN AFFLELOU innovatie, de ‘gekte’ centraal in zijn DNA.
Al onze innovaties zijn uitgedacht om een antwoord te bieden op de behoeften en problemen die met het zicht te maken hebben.
ALAIN AFFLELOU spitst zijn onderzoek altijd toe op de optimale combinatie van nieuwe technologieën, kwaliteit van de materialen, comfort, design en haalbare prijzen.
Van 1994 tot vandaag
2017
Afflelou SMART TONIC
In onze activiteiten passen we onze accessoires meer en meer aan voor meer comfort en prestaties. Ook hier heeft ALAIN AFFLELOU zijn klanten goed geobserveerd om dan te analyseren hoe brildragers leven. Op basis van zijn bevindingen creëerde hij SMART TONIC. Deze jongste innovatie van de Afflelou Tonic collectie doet brillen anders bekijken! SMART TONIC is inderdaad een intelligente bril die evolueert en zich aanpast aan wat u dagelijks wil en doet. Het gaat om een procedé van magneetclips (SMART CLIP) die in een fractie van een seconde op een ultralicht montuur (met glazen van de laatste generatie die aan uw zicht aangepast zijn) geklikt worden. Uw corrigerende bril verandert meteen van stijl of functie zonder enige andere aanpassing. Hij kan een zonnebril worden, of beschermen tegen weerkaatsing of tegen blauw licht, u doen genieten van een film in 3D of u helpen om heel scherp van dichtbij te zien bij een nauwkeurig werkje. U krijgt een hele waaier van mogelijkheden! Eens op uw montuur ‘geclipt’, is de SMART CLIP helemaal onzichtbaar èn hij blijft uitstekend zitten, wat u ook doet. Het SMART TONIC montuur is superlicht, want het is gemaakt van het revolutionaire materiaal Ultem. Een trendy collectie voor mannen en vrouwen van alle leeftijden, die vooral hoge ogen zal gooien bij wie op zoek is naar stijl en perfectie in combinatie met praktisch dagelijks gebruik.
2017
Afflelou MIX TONIC
ALAIN AFFLELOU vindt het concept van het wisselsysteem opnieuw uit, met de creatie van een nieuwe lijn in de collectie Afflelou Tonic. Om in een handomdraai een bril te dragen met veren in een andere stijl, die u toch comfort, stevigheid en visuele kwaliteit blijft garanderen. Dat kan allemaal met het systeem dat onopvallend verborgen zit in het exclusief Afflelou scharnier.
2016
De Afflelou BLUEBLOCK monturen
Door de evolutie in onze leefwijzen maken we op grote schaal gebruik van de recente technologieën zoals schermen van computers, tablets, smartphones en ga zo maar door. Al die toestellen zijn echter een bron van blauw licht. Niet alleen verblindt dat licht, veroorzaakt het visueel ongemak en verstoort het onze biologische ritmes, het kan ook nefast inwerken op de ooglens en het netvlies. Als tegengewicht van al deze effecten innoveert ALAIN AFFLELOU eens te meer, met het montuur dat uitgerust is met de BLUEBLOCK technologie. Deze brillen zijn beschikbaar met of zonder correctie en kregen een behandeling om de schadelijke stralen van blauw licht te filteren.
2015
WIN-WIN
Een bril kopen, moet nog altijd uit de dramatische sfeer worden gehaald. De prijs van de hele uitrusting en eventuele vervanging, de moeilijke gewenning, het tekort aan mogelijke aanpassingen en aan garanties (bijvoorbeeld wanneer een correctie verandert) blijven remmen. De concepten TCHIN-TCHIN en NEXTYEAR (een jaar tijd om een bril te betalen), zijn intussen goed ingeburgerd, maar alweer zorgt Alain Afflelou voor een heuse revolutie in de optiekwereld, met WIN-WIN. Het principe van dit aanbod is eenvoudig. De consument krijgt twee brillen aangeboden, uit te kiezen uit de grootste merken, met de mogelijkheid om zonder bijkomende kosten de glazen te veranderen als de correctie verandert. En dat allemaal voor 11,90 € per maand, alle taksen inbegrepen. Met dit aanbod van de nieuwe generatie, compleet ongezien in de optiek, bood ALAIN AFFLELOU de consument de mogelijkheid om keuzevrijheid, kwaliteit van de uitrusting en premiumservice te combineren.
2015
De Éphémère Fusion
In 2015 is de markt van de contactlenzen voor ouderdomsverzienden in volle ontwikkeling, maar een groot aanbod is er niet. Bovendien is wat er al bestaat, niet erg overtuigend. Er zijn 20 miljoen ouderdomsverzienden, maar amper 11% draagt lenzen. De behoefte is dus groot en daar zal ALAIN AFFLELOU een sterk antwoord op bieden, met de jongste innovatie van het bedrijf in dat segment: de ‘Éphémère Fusion’, een soepele lens voor jonge ouderdomsverzienden, voor eenmalig gebruik en die geen enkele gewenningsfase vraagt. Deze lenzen worden verkocht voor 1 € per paar en bieden jonge presbyopen een vernieuwende en eindelijk toegankelijke oplossing. De Éphémère Fusion bundelt twee unieke technologische innovaties die inspelen op de uitdagingen van de lens voor ouderdomsverzienden en die mogelijk maken om zowel van ver als van dichtbij goed te zien. Het succes van de ALAIN AFFLELOU lenzen liet niet lang op zich wachten. De Éphémère Fusion werd genomineerd voor de titel ‘Silmo d’Or 2015’ in de categorie ‘Vision’ op de wereldoptiekbeurs in Parijs. Ze wordt vertegenwoordig door het laboratorium SAFILENS, het op een na grootste van Italië en partner van de ALAIN AFFLELOU groep voor deze lancering.
2011
Het glas Egérie
In 2011 brengt AFFLELOU Egérie op de markt, het eerste gamma glazen op maat. Om het comfort voor brildragers te verbeteren, komt Alain Afflelou op het idee om een unifocaal of progressief glas te ontwerpen dat 100% op maat wordt gemaakt. Dankzij de Freeform-technologie, die ultraprecieze fabricage mogelijk maakt, veroorzaken de Egérie-glazen een ware revolutie in het dragen van brillen, zonder daarom meer te kosten, want ze worden aangeboden tegen het tarief van de standaard progressieve glazen. Het reclamebeeld dat deze technologische krachttoer moet weergeven, is van een koorddanser die brillen met Egérie-glazen test op vijftig meter hoog.
2011
De Éphémère Confort
De nieuwe formule van het Éphémère gamma dat in 2011 wordt uitgebracht brengt meer vocht in, is comfortabeler, soepeler en discreter. Het is de nieuwe lens Éphémère Confort. Sinds 2008 bevelen oogartsen silicone hydrogel lenzen aan, wat de verkoop van contactlenzen optrekt, want ze voorzien het hoornvlies van meer zuurstof. Vandaag staan ze voor de helft van de verkochte maandlenzen op Europese schaal. Nadat dit materiaal op de markt kwam, en omdat daglenzen achterop blijven hinken op de markt omdat ze nog als te duur worden beschouwd, lanceert ALAIN AFFLELOU de eerste silicone hydrogel lens voor 1€ per paar per dag: de Éphémère Confort. Dit gebeurt in samenwerking met het laboratorium Coopervision. Dit revolutionair materiaal laat dus meer zuurstof door vergeleken met de lenzen van de vroegere generatie en zorgt meteen voor een uitstekende vochtinbreng door het hoge watergehalte. Mensen vergeten dus dat ze lenzen dragen en ondervinden de hele dag door comfort. Ze maken de ogen ook witter. Deze lens bestaat nog altijd, voor dezelfde prijs.
2009
De e-Forty
In 2009 brengt Afflelou de ‘e-Forty’ uit. Dit is een bril voor alle veertigplussers die met computers werken. Veel ouderdomsverzienden dragen brillen om enkel van dichtbij te zien. Maar dergelijke correctie doet niets voor het zicht op middellange afstand, zoals de voorwerpen op ongeveer een meter, een computer bijvoorbeeld. In juli 2009 stelt Alain Afflelou brillen voor die speciaal ontworpen zijn om perfect de hele onmiddellijke omgeving te zien. De e-Forty is uitgerust met uitzonderlijke glazen, naar een bijzonder ontwerp van de optiekfabrikant Carl Zeiss Vision. Deze ontspiegelde glazen worden aangeboden per halve dioptrie. De e-Forty brillen zijn beschikbaar in twee vormen, ovaal of achthoekig, en in tien kleuren.
2008
Het glas Affinité van Afflelou
Het glas Affinité van Afflelou is een exclusief progressief glas dat 100% op maat wordt gemaakt, op basis van de gegevens die eigen zijn aan de drager (de stand en hoogte van de ogen, pantoscopische hoek, buiging, vorm en afmetingen van het montuur, afstand tussen glas en oog). De correctie is optimaal, het gezichtsveld is scherp over het hele glasoppervlak, met een onmiddellijk gevoel van comfort en welzijn.
2006
Het Protect glas
Het 2 Ai glas wordt “Protect” glas, een levenslang onbreekbaar glas.
2006
Het Protect glas
Het 2 Ai glas wordt “Protect” glas, een levenslang onbreekbaar glas. onbreekbaar glas.
2002
De Éphémère van Afflelou
In 2002 innoveert ALAIN AFFLELOU als eerste opticien die de lens voor eenmalig gebruik democratiseert, met de Éphémère, een wegwerpdaglens voor 1 € per paar, per dag! Het werd een onbetwistbaar succes. In die tijd boden lenzen wel comfort en een mooier voorkomen, maar het aantal dragers bleef beperkt. Ondanks de onmiskenbare voordelen van lenzen, blijven ze vrij duur en houden ze lastige beperkingen in op het vlak van onderhoud en hygiëne. Wegwerplenzen bestaan al, maar hun prijs blijft een grote rem zetten op het gebruik. Als vooruitziend opticien gaat Alain Afflelou in zee met de grootste laboratoria in de contactologie, om lenzendragers een betaalbare oplossing te bieden. Vandaag is het gamma sterk uitgebreid. De Éphémère maandlens kwam erbij, de eerste die per eenheid en niet per zes werd verkocht. Met één groot doel voor ogen: het comfort van de drager. De eerste reclamefilm van de Éphémère-lens zoomt in op zijn technische kenmerken (licht, onzichtbaar, wegwerpbaar), die gesymboliseerd worden door een vlinder, zelf het symbool van het efemere, het kortstondige.
1999
Tchin-Tchin
Begin de jaren 1990 bezitten de meeste brildragers maar één bril. Nochtans zouden velen best een tweede willen, maar de prijs is een groot struikelblok. En dus bedenkt Alain Afflelou TCHIN-TCHIN van AFFLELOU: voor 1 euro extra krijgt de drager een tweede bril van kwaliteit, uit te kiezen uit meer dan 80 modellen. TCHIN-TCHIN van AFFLELOU zette de optiekmarkt in rep en roer. Vandaag beschikken de meeste brildragers over een noodbril, een zonnebril op sterkte of gewoon een bril in een andere stijl om eens af te wisselen.
1997
Afflelou FORTY
Alle nieuwe presbyopen kennen het probleem: ze hebben een bril nodig om kortbij te zien, om te lezen, te schrijven, enz. en ze zijn er voortdurend naar op zoek. Dat tijdverlies is voorgoed verleden tijd met Forty, het koffertje met vier brillen, om van bril te wisselen naargelang hun stemming en hun stijl. Alain Afflelou ontwierp de E-Forty. Ook vandaag zijn de Afflelou FORTY leesbrillen echte bestsellers. Om ons aan al onze klanten aan te passen, wordt de Forty van Afflelou PARIS aangeboden per kwart dioptrie, voor een betere correctie.
1995
Het glas Cent pour Cent
In 1995 creëert ALAIN AFFLELOU Cent pour Cent, een progressief glas met een zachte geometrie van de nieuwe generatie. Hij wordt voor een enkele prijs verkocht, ongeacht de correctie. De reclamespot voert Alain Afflelou zelf op, omringd door scherp mikkende Indianen.
1994
Het glas 2Ai
In 1994 zet Afflelou zich aan de hoge technologie, die tot dan voorbehouden was voor de optiekfabrikanten. Hij creëert het revolutionaire glas 2Ai, een zeer dun glas dat tot de lichtste ter wereld behoort. Het is bijna onverwoestbaar en wordt gefabriceerd uit polycarbonaat. Het wordt voor een en dezelfde prijs verkocht, ongeacht de correctie. Alain Afflelou creëerde dit glas dat bestand is tegen de sterkste schokken, met het idee van het gevaar van gebroken glas bij ongevallen in het achterhoofd. Voor de hele uitwerking onderhandelde hij rechtstreeks met een Amerikaans laboratorium. De lancering van 2Ai gaat gepaard met een tv-spot waarin een auto tegen hoge snelheid tegen een raam uit 2Ai glas botst, dat heel blijft. Net als in alle reclame van de groep, is Alain Afflelou ook in deze clip te zien. Voor de lancering van het product bij de franchisenemers, wordt een conventie opgezet in het Palais des Congrès in Parijs. Er horen ook affiches bij, eerst met “Les costauds” en enkele jaren later “Les esquimaux”.